- Surface (Permukaan)
- Skeleteon (Rangka)
- Structure (Struktur)
- Scope (Skop)
- Strategy (Strategi)
Paling mendasar, PTS memilih strategi Tribe iaitu mencari chef yang memang sudah ada pengikutnya tersendiri. Blue Ocean Strategy dan Long Tail turut digunakan dalam memasuki pasaran.
Dari segi skop pula Jabatan Marketing PTS membuat 'kajian pandang-pandang' tingkah laku pengunjung hipermarket membeli-belah:
- Siapa yang paling banyak membeli-belah di hipermarket? > Perempuan sudah berkeluarga
- Apa yang mereka beli? > Bahan makan dan barang rumah
Kemudian, tim editorial PTS bersama Chef Hanieliza merancang struktur buku iaitu apa isi kandungannya. Fotografer pula merancang sesi fotografi dan stail apa yang hendak digunakan.
Pada tahap Skeleton atau Rangka, tim editorial sudah menghasilkan draf buku dan cover. Itu akan dibincangkan lagi bersama Tim Sales & Marketing. Beberapa pilihan cover juga akan diberikan sebelum satu yang terbaik akan dipilih. Setelah beberapa perubahan dibuat mengikut keperluan, barulah buku dihantar ke kilang untuk dicetak.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan