Namun, keberkesanan taktik itu mula berkurang. Mengapa ini berlaku? Antara sebabnya adalah pemecahan kuasa media. Dahulu saluran TV boleh dibilang dengan jari dan semua orang tertunggu-tunggu untuk menonton rancangan kegemaran mereka. Dalam erti kata lain, mereka membuat temujanji dengan TV mereka. Pengiklan mengeksploitasi jangkaan tersebut dengan menyelitkan iklan mereka semasa rancangan tersebut disiarkan.
Ini menyebabkan orang ramai berkumpul pada waktu-waktu tertentu dan peniaga mudah mencari sasaran mereka. Cerita-cerita yang sama menjadi bualan di rumah dan pejabat. Lantas, iklan yang sama menjadi bualan semua orang.
Sekarang, terdapat beratus-ratus saluran TV dan pengguna boleh menonton mengikut masa pilihan mereka melalui PVR atau Video On Demand. Ini membolehkan orang ramai mengelak dari menonton iklan dan dalam masa yang sama menyukarkan pengiklan mencari sasaran. Kehadiran internet pula meletakkan kuasa pada penonton dan bukan lagi pada penyiar.
Seterusnya kita akan lihat pula kepada One to One Marketing.
<< Idea Lama Interruption Marketing | One to One Marketing >>
Tiada ulasan:
Catat Ulasan