Idea asas Interruption Marketing adalah Mass Production + Mass Media diasak kepada Mass Market bagi mencapai Mass Money.
Konsep ini secara lebih terperincinya adalah seperti berikut; Pihak pengeluar mengilang banyak produk (yang murah) dan mengedarkannya di kedai-kedai. Dalam masa yang sama pula pihak pengeluar juga menebar iklan melalui media bagi mempengaruhi orang ramai.
Kemudian, orang ramai melihat iklan di akhbar, radio dan TV kemudian pergi ke kedai. Orang ramai membeli barangan dan pengeluar mendapat banyak duit.
Taktik klasik ini biasanya digunakan oleh pengeluar barangan konsumer seperti sabun dan ubat gigi. Sektor ini turut dikenali sebagai FMCG (Fast Moving Consumer Good). Pengeluar sabun Palmolive misalnya menaja drama televisyen bagi mempromosi produk mereka.
Namun, taktik ini sudah tidak begitu berkesan sekarang. Mengapa ini berlaku? Ketahui jawapannya dalam entri berikutnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan