Oleh sebab itu kami tidak mohon geran.
Kerana itu jugalah kami tidak pitching kepada stesen TV.
Keupayaan mencipta konsep dan watak animasi yang menarik tidak ada kena-mengena dengan jumlah wang di tangan. Ini soal 'taste', seni dan keberanian. Malah, wang yang banyak mungkin mengalihkan perhatian daripada perkara pokok yang patut difokuskan.
Bila wang banyak, kita cenderung untuk sibuk dengan perkara-perkara picisan. Sewa ofis di mana, mahu cat dinding warna apa, beli kereta apa dan seribu satu kemengarutan lain. Itulah yang berlaku kepada rakan kepada rakan saya, habis duit RM200,000 setup studio animasi tetapi tiada sebarang hasil.
Tapi bila kami ada duit cukup sekadar untuk perkara yang betul-betul wajib, kami fokus untuk mencipta konsep & watak yang menarik. Dengan mencuri masa di celah-celah tugas dan projek lain, dengan izinNya kami berjaya menghasilkan video pertama minggu lepas bertajuk Alif Ba Ta.
Alhamdulillah, hipotesis awal kami ternyata betul bagi audiens Malaysia. Data Audience Retention dari YouTube menunjukkan video kami berjaya mengekalkan perhatian penonton hingga ke akhirnya. Secara puratanya, kami mencapai aras above average bagi keseluruhan video.
Mengikut Business Model Canvas, ini bermakna kami telah berjaya mencapai padanan antara blok Value Proposition dan Customer Segment. Maka selesai satu aspek penting dan selepas ini kami boleh fokus untuk membina blok-blok business model yang lain terutamaya Revenue Stream & Cost Structure.
Nantikan lebih banyak video daripada kami. Mohon like page kami di Facebook serta subscribe channel kami di YouTube bagi mendapatkan perkembangan terkini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan