Dominasi No. 1 Di Era Viral
Dalam era viral, peraturan sudah berubah. Penyebaran viral menyebabkan berlaku compounding effect. Satu orang menyebarkan kepada 5 orang, dan seterusnya setiap seorang membawa kepada beberapa orang lagi. Rantaian yang berterusan ini membolehkan pemain no. 1 mendominasi pasaran.
Apabila sesuatu produk sudah viral dalam sesuatu pasaran, pemain no. 1 akan menguasai 90 peratus pasaran. Pemain no. 2, 3 dan seterusnya hanya berebut sisa-sisa baki 10 peratus pasaran.
Produk internet adalah contoh terbaik perkara ini
1. Google mendominasi search
2. Facebook mendominasi media sosial
3. PayPal menguasai pembayaran online
Apabila sesuatu produk sudah viral dalam sesuatu pasaran, pemain no. 1 akan menguasai 90 peratus pasaran. Pemain no. 2, 3 dan seterusnya hanya berebut sisa-sisa baki 10 peratus pasaran.
Produk internet adalah contoh terbaik perkara ini
1. Google mendominasi search
2. Facebook mendominasi media sosial
3. PayPal menguasai pembayaran online
Ulasan
Catat Ulasan